7 lutego 2023
Jak wybrać platformę e-commerce?
Wybór platformy e-commerce nie należy do najłatwiejszych. Złe dobranie systemu do sprzedaży internetowej może wiązać się z dużymi kosztami związanymi z późniejszymi poprawkami lub migracją. Warto dobrze zastanowić się jakie rozwiązanie pomoże zwiększyć sprzedaż oraz usprawnić działanie firmy.
- Elastyczność rozwiązania
- Możliwość integracji
- Kto jest klientem docelowym
- Obsługa na urządzeniach mobilnych
- Integracja z systemami zewnętrznymi
Elastyczność rozwiązania
Na rynku istnieje wiele gotowych rozwiązań do założenia własnego sklepu internetowego. Są to bardzo zróżnicowane systemy, które umożliwiają rozpoczęcie sprzedaży w internecie. Wszystkie mają jednak jeden wspólny element – mała elastyczność. W zależności od profilu przedsiębiorstwa model sprzedaży będzie wyglądał inaczej. Pod uwagę należy wziąć m.in. takie aspekty jak rodzaj klienta (B2B, B2C), sezonowość, obszar działania, segment odbiorców itp. Z czasem może okazać się, że takie rozwiązanie będzie potrzebowało zmian i dodatkowej pracy programistów, designerów i marketingowców, co może mnożyć koszty związane z jego wdrożeniem. Po pewnym czasie często tego typu rozwiązania są droższe od dedykowanych systemów, ale wciąż pozostają tylko rozbudowaną wersją podstawowych programów dla początkujących i małych sprzedawców.
Dedykowane rozwiązania są droższym rozwiązaniem w początkowej fazie rozpoczęcia sprzedaży. Mają jednak ogromną przewagę nad gotowymi platformami do sprzedaży ze względu na to, że są stworzone według wytycznych firmy.
Sklep internetowy powinien być “pracownikiem”, który przez dwadzieścia cztery godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu wykonuje za nas pracę i prowadzi sprzedaż. Skuteczność działania takiego sklepu w dużej mierze zależy od tego jak jest dopasowany do specyfiki firmy. Dzięki odpowiedniemu dopasowaniu funkcji w stosunku do użytkowników, sklep może być bardzo efektywnym narzędziem w zwiększaniu sprzedaży. W momencie kiedy sklep internetowy zawiera zbędne funkcje lub nie do końca posiada usprawnienia, które nas interesują może okazać się, że będzie to tylko niepotrzebny, dodatkowy wydatek dla firmy.
Dedykowana platforma e-commerce to rozwiązanie dla firm, którym zależy na skutecznym zwiększaniu sprzedaży poprzez oferowanie swoich produktów i usług w internecie.
Możliwość integracji
Przy wyborze platformy do założenia sklepu internetowego warto wziąć pod uwagę możliwość integracji sklepu z działającymi już systemami w firmie. System księgowy, program magazynowy, system CRM czy systemy ERP – to obszary w przedsiębiorstwie, które powinny płynnie i bez przeszkód działać ze sklepem internetowym.
Istotnym elementem dobrze przygotowanej platformy e-commerce jest zaawansowane zarządzanie informacją o produkcie, które pozwala na synchronizację informacji o stanach magazynowych, zarządzanie bazą klientów, zarządzanie ceną produktów, czy tworzenie promocji i wyprzedaży.
Obsługa zamówień powinna być płynnie zintegrowana z istniejącymi systemami w firmie od złożenia zamówienia, poprzez obsługę płatności na wysłaniu towaru, dzięki integracji ze spedytorami kończąc. Taki stan rzeczy zapewnia możliwość szybkiego rozwoju sprzedaży, minimalizuje ryzyko błędów i pomyłek oraz przyspiesza działanie firmy.
Kto jest klientem docelowym
Przed wybraniem odpowiedniego rozwiązania e-commerce warto dokładnie zapoznać się z grupą docelową i zebrać jak najwięcej informacji dotyczących odbiorców końcowych. Zupełnie inaczej będzie wyglądać sklep skierowany do klientów z sektora B2B a inaczej do klientów z sektora B2C. Podobnie będzie z klientami z innych krajów. Warto wtedy zadbać o możliwość tłumaczenia strony na języki, którymi posługują się klienci z rynków zagranicznych.
Często sklepy prowadzą sprzedaż skierowaną do obydwu grup odbiorców – dla klientów indywidualnych oraz hurtowa sprzedaż skierowaną do firm. W takim wypadku system e-commerce wymaga przygotowania dodatkowych rozwiązań, które będą odpowiadały jednej i drugiej grupie odbiorców.
Obsługa na urządzeniach mobilnych
Według Business Insider handel mobilny w 2019 roku miał wartość 128,4 mld USD, lecz według przewidywań zwiększy swoją wartość aż do 418,9 mld USD do 2024 roku. To ogromne liczby, które jasno wskazują kierunek, w którym zmierza e-commerce. Coraz więcej osób dokonuje zakupów na urządzeniach mobilnych. Zadbanie o odpowiednie doświadczenie użytkownika na tabletach i smartfonach to dzisiaj prawdziwy must have. Sklepy, które nie wyświetlają się odpowiednio na urządzeniach mobilnych to ogromne straty dla firmy i wiele niewykorzystanych okazji sprzedażowych.
Równie ważnym elementem jest możliwość obsługi sklepu internetowego przez pracowników na urządzeniach mobilnych. Zaplecze sklepu internetowego powinno umożliwiaj zarządzanie produktami, zamówieniami i innymi elementami sklepu w łatwy sposób na urządzeniach mobilnych. Zapewnia to możliwość szybkiego reagowania w razie konieczności bez względu na rodzaj dostępnego urządzenia.
Integracja z systemami zewnętrznymi
Przygotowanie sklepu internetowego to tylko jeden z elementów całego procesu sprzedaży w internecie. Później należy zadbać o kwestie marketingowe, które pozwolą na dotarcie do grupy zainteresowanych odbiorców. Do dyspozycji mamy wiele możliwości. Istnieje szereg miejsc, które umożliwiają sprzedaż swoich produktów. Warto zadbać o obecność produktów oferowanych przez firmę w miejscach, gdzie mogą pojawiać się grupa zainteresowana ofertą firmy.
Nie warto jednak wykonywać tej samej pracy kilkakrotnie, dlatego ważne jest żeby platforma e-commerce posiadała system do integracji z zewnętrznymi partnerami takimi jak Allegro, czy Ceneo. Ważnym aspektem takiej integracji jest pełna synchronizacja ze stanami magazynowymi, księgowością itp. Dodając produkty do sklepu internetowego i zarządzającymi nimi, mamy możliwość prowadzenia sprzedaży wielokanałowej bez konieczności wykonywania dodatkowej pracy.