23 marca 2022
Co to jest system PIM i kto go potrzebuje?
Wielcy gracze w e-commerce wiedzą, że **system PIM jest niezbędny dla biznesu działającego w XXI wieku**. W globalnym raporcie Akeneo aż 90% organizacji B2B potwierdza, że dobrze działający system Product Information Management jest kluczowy dla ich biznesu, a aż 97% przedsiębiorców, ocenia, że wysoka jakość informacji produktowej ma fundamentalną wartość w procesie kreowania pozytywnych doświadczeń konsumentów. Czym właściwie jest system PIM i jakie korzyści może odnieść sklep internetowy, który zdecyduje się na jego wdrożenie?
Co to jest system PIM i kto go potrzebuje?
Wielcy gracze w e-commerce wiedzą, że system PIM jest niezbędny dla biznesu działającego w XXI wieku. W globalnym raporcie Akeneo aż 90% organizacji B2B potwierdza, że dobrze działający system Product Information Management jest kluczowy dla ich biznesu, a aż 97% przedsiębiorców, ocenia, że wysoka jakość informacji produktowej ma fundamentalną wartość w procesie kreowania pozytywnych doświadczeń konsumentów. Czym właściwie jest system PIM i jakie korzyści może odnieść sklep internetowy, który zdecyduje się na jego wdrożenie?
System PIM – co to jest?
Dość sporego wyjaśnienia dotyczącego funkcji systemu PIM dostarcza nam rozwinięcie i przetłumaczenie jego skrótu. Co to PIM? To skrót od angielskich słów: Product Information Management, czyli zarządzanie danymi produktowymi.
System PIM to innowacyjne rozszerzenie w sklepach internetowych, które umożliwia efektywne zarządzanie danymi i jest fundamentalnym elementem każdego nowoczesnego sklepu e-commerce. Jest on ogromnym ułatwieniem w każdym sklepie internetowym, gdyż dzięki niemu można pożegnać się z uciążliwym manualnym wprowadzaniem danych produktowych i wszelkim zarządzaniem danymi.
Jak działają systemy PIM? Product Information Management w praktyce
System PIM (Product Information Management) oparty jest na centralnej bazie danych, która pozwala na gromadzenie, segregowanie, zarządzanie informacją produktową. Umożliwia także udostępnianie danych produktowych do innych kanałów sprzedażowych, takich jak: portale B2B, B2C, social media, aplikacje mobilne czy broszury katalogowe.
Jedną z największych zalet tego systemu zarządzania informacjami jest przekazywanie wszelkich danych w czasie rzeczywistym. Narzędzie dba o aktualność informacji produktowych w różnych kanałach sprzedażowych, a to wszystko odbywa się z jednego panelu administracyjnego.
Jaki jest cel systemów PIM?
Każdy, kto działa w e-commerce wie, jak ogromną ilość czasu zajmuje wprowadzanie i segregacja informacji produktowych. Takie czynności wykonywane przez pracownika nigdy nie będą wolne od błędów, co może negatywnie wpływać na zaufanie klientów i wizerunek marki.
System PIM to narzędzie, które pomaga uporać się z tysiącami dokumentów o produktach, które zwykle zasypują biura sprzedawców detalicznych. Dokładna konsolidacja danych i ich agregowanie w czasie rzeczywistym zapewniają nowy wymiar jakości obsługi dla sklepów e-commerce.
Dzięki systemom PIM większość czynności związanych z zarządzaniem informacją produktową (np. sprawdzanie poprawności danych) znika z obowiązków pracowników. Mogą oni w tym czasie zająć się czymś bardziej kreatywnym, a o wszelkie formalności danych produktowych zadba program.
Dlaczego system PIM jest potrzebny?
Każdy kto prowadzi sklep internetowy musi z roku na rok uporać się z coraz większymi wymaganiami klientów i algorytmów wyszukiwarek.
Rosnące wymagania klientów
Prężnie rozwijający się rynek e-commerce sprawia, że dzisiejszy klient liczy na perfekcyjne doznania zakupowe. Coś, co jeszcze kilka lat temu było dopuszczalne, obecnie nie może mieć miejsca. Nie ma mowy o opóźnieniach w wysyłce czy błędnych danych. Takie zachowania nie są dopuszczalne w świecie marketingu 5.0. Sklepy internetowe muszą wykazać się najwyższą jakością obsługi klienta i dostarczyć bezbłędne doznania zakupowe.
Rosnące wymagania wyszukiwarek internetowych
Wymagania klientów dotyczące sklepów rosną wprost proporcjonalnie do wymagań wyszukiwarek. Chcąc zapewnić nową lepszą jakość Internetu, Google czy Bing wprowadzają coraz nowsze algorytmy, które dokładnie sprawdzają poziom jakości treści na stronach.
Jeśli sklep internetowy ma osiągnąć wysoki ranking w wynikach organicznych, to podstawą są chociażby unikalne opisy produktów. Różnorodność opisów jest fundamentalna dla dobrych rankingów w wynikach organicznych. Trzeba o nią zadbać nie tylko przy wprowadzaniu nowych produktów, lecz także zmodyfikować starsze opisy na wszystkich kanałach sprzedaży.
Manualne weryfikowanie takich zmian jest bardzo żmudne i pracochłonne, ale z pomocą systemu PIM można szybko sprawdzić, czy na każdym z serwisów występuje różnorodność opisów produktów.
System PIM to odpowiedź na wymagania klientów i wyszukiwarek
Bądźmy szczerzy, spełnienie wysokich wymagań klientów i wyszukiwarek bez systemu PIM jest bardzo trudne, szczególnie jeśli na sklepie dostępny jest zróżnicowany asortyment. Manualne wprowadzanie danych i ich weryfikacja trwają wieki. Ten czas pracownicy mogliby poświęcić na zdecydowanie bardziej istotne rzeczy, które zapewnią najwyższą jakość obsługi klienta. Jakość, której potrzebuje każdy klient w XXI wieku.
Do tej pory większość firm miała wyłączną pomoc w formie oprogramowania EMP, lecz dzięki systemom PIM dziedzina zarządzania informacją produktową weszła na nowy poziom. PIM pozwala sklepom internetowym dokładnie uporządkować i posegregować informację produktową i aktualizować każdy aspekt danych produktu.
Jakie korzyści daje wdrożenie systemu PIM?
- centralne administrowanie zasobami cyfrowymi w jednym miejscu – zarządzanie informacją produktową w różnych kanałach sprzedaży z poziomu jednej platformy,
- zsynchronizowana baza danych – oprogramowanie zapewnia aktualizowaną w czasie rzeczywistym bazę danych,
- łatwe dodawanie różnych wersji językowych,
- automatyczne aktualizacje danych produktowych,
- łatwa kontrola jakości danych,
- bezproblemowe wprowadzanie nowego asortymentu,
- spójność danych w każdym kanale sprzedaży, która ułatwia profesjonalne kreowanie wizerunku marki,
- dostarczenie najwyższej jakości obsługi klienta wolnej od błędów, co wpływa na znaczące zmniejszenie liczby zwrotów.
Wszystkie ww. atuty oprogramowania przyczyniają się do dwóch najważniejszych korzyści. Systemy PIM zapewniają ogromną oszczędność czasu i wzrost sprzedaży.
Jak wybrać system PIM do sklepu internetowego?
Na rynku dostępnych jest wiele gotowych systemów PIM, które reklamują się jako uniwersalne dla każdej branży e-commerce. Warto pamiętać, że dziedzina zarządzania informacją nie różni się niczym od innych sfer. Najczęściej coś, co jest uniwersalne, jest nijakie.
Każdy przedsiębiorca, który chce zapewnić sobie najwyższą jakość obsługi klienta dzięki PIM, powinien zdecydować się na dedykowane systemy e-commerce dla swojej branży. Ich podstawowe funkcje są dokładnie dopasowane do potrzeb sklepu.
Jeśli uważasz, że potrzebujesz systemu PIM dla swojego sklepu internetowego, to skontaktuj się z nami. Dopasujemy oprogramowanie do Twoich potrzeb, co w oczywisty sposób wpłynie na wzrost sprzedaży.